Są już polskie Wytyczne do adhortacji Amoris Laetitia

„Nowe impulsy duszpasterskie” dla narzeczonych, małżonków i dla osób, które znalazły się w sytuacjach trudnych i nieregularnych – zawierają „Wytyczne pastoralne do adhortacji ‘Amoris laetitia’” przyjęte w piątek przez biskupów na 379. zebraniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Janowie Podlaskim. - Realizując to, co do tej pory, musimy podjąć nowe zadania, ponieważ wiele małżeństw i rodzin boryka się z coraz większym kryzysem wiary i miłości – wskazywał bp Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Nauki Wiary KEP.

Biskupi przyjęli wytyczne dotyczące duszpasterstwa polskich rodzin i małżeństw w świetle wskazań zawartych w adhortacji papieża Franciszka „Amoris laetitia”. Wcześniej nad dokumentem pracowały w ramach Konferencji Episkopatu Polski: Rada ds. Rodziny, Komisja Duszpasterstwa i Komisja Nauki Wiary.

Przyjęty przez biskupów dokument zatytułowano „Wytyczne pastoralne do adhortacji „Amoris laetitia””.

Bp Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Nauki Wiary poinformował, że tytuł wskazuje od razu na adresata „Wytycznych” – są nim duszpasterze Kościoła w Polsce.

„Dokument z jednej strony ma charakter drogowskazu, a drugiej strony jak gdyby listu intencyjnego. Chodzi o zakreślenie drogi, jak kształtować dziś duszpasterstwo narzeczonych, małżonków, a także osób, które znalazły się w sytuacji trudnej czy też w związkach nieregularnych” – powiedział bp Czaja. Równocześnie w zakończeniu dokumentu biskupi wyrażają intencje co do przyszłych zadań duszpasterskich.

Bp Czaja przypomniał, że „Wytyczne” były wyczekiwane od dłuższego czasu. – U źródła tego dokumentu jest też droga, którą przebyliśmy my, biskupi, od momentu promulgacji „Amoris laetitia” do dziś – powiedział.

Nazwał tę drogę „ewolucją mentalną”. – Na początku byliśmy, można tak powiedzieć, w punkcie „trzymajmy się przede wszystkim ‘Familiaris consortio’. Sytuacja jednak pokazuje nam, że po pierwsze „Amoris laetitia” w żaden sposób nie narusza ani doktryny, ani Kodeksu Prawa Kanonicznego, natomiast wskazuje piękną drogę wyjścia i udrażniania duszpasterstwa małżeństw i rodzin – tłumaczył przewodniczący Komisji Nauki Wiary KEP.

„Po drugie – kontynuował bp Czaja – widzimy, że musimy naprawdę na wielu poziomach podjąć nowe działania. Realizując to, co do tej pory, musimy podjąć nowe zadania, ponieważ wiele małżeństw i rodzin boryka się z coraz większym kryzysem i wiary, i miłości. Stąd, musimy na różne sposoby próbować inaczej, lepiej, bliżej” – dodał biskup.

– To pokazuje nam pięknie papież Franciszek w dokumencie posynodalnym. Cóż zrobić, jak nie skorzystać z tego? – powiedział bp Czaja.

„Wytyczne” składają się ze wstępu, czterech punktów i zakończenia.

We wstępie polscy biskupi wskazują, że w adhortacji „Amoris laetitia” widzą wyraz wielkiej troski papieża o zdrową kondycję miłości małżeńskiej i rodziny chrześcijańskiej. Jest ona także inspirującą aktualizacją ewangelii rodziny, którą Kościół stale głosi i stara się realizować.

Adhortacja posynodalna jest dokumentem, w którym papież wzywa do bardziej ewangelicznego podejścia do narzeczonych, małżonków i rodzin. Jest równocześnie formą „konkretyzacji wcześniejszych, ojcowskich wezwań papieża Franciszka do duszpasterskiego, misyjnego nawrócenia nas, pasterzy” – stwierdził bp Czaja.

„Mamy nadzieję, że ta interpretacja i faktyczna aplikacja założeń „Amoris laetitia” przyczyni się do wzrostu, umocnienia i rozwoju rodzin oraz ich miłości i świętości, i pomoże nam udrożnić nasze duszpasterstwo w tym zakresie” – powiedział biskup opolski.

Na pierwszy z czterech punktów „Wytycznych” składa się prezentacja zasadniczych akcentów nauczania papieża Franciszka, czyli zakreślenie kontekstu wskazań zawartych w adhortacji.

W drugiej części biskupi przypominają, co Kościół w Polsce już realizuje w duszpasterstwie narzeczonych i małżeństw, ale także jest mowa o tym, co jest do podjęcia „na rzecz rozwoju radości i miłości w małżeństwie i rodzinie”.

W tym punkcie zostały też omówione wskazywane przez Franciszka drogi przyjęcia, towarzyszenia, rozeznawania i integracji, czyli cztery główne postawy, których – powiedział bp Czaja – Kościołowi nie może zabraknąć nie tylko w duszpasterstwie małżeństw i rodzin, ale w ogóle w duszpasterstwie.

Trzecia część dokumentu to „przedstawienie nowych impulsów duszpasterskich dla narzeczonych, dla małżonków, a także dla osób, które znalazły się w sytuacjach trudnych i nieregularnych”.

Wreszcie czwarta część „Wytycznych” jest konkretnym wezwaniem do pastoralnego rozeznania i pokazanie logiki integracji z Kościołem – ta część została opracowana w świetle VIII rozdziału adhortacji „Amoris laetitia”.

W zakończeniu „Wytycznych” polscy biskupi wyrażają intencje co do przyszłych działań duszpasterskich. – Dokument jest swego rodzaju dzwonkiem: „tak, podejmujemy to, co wynika z obrad synodalnych i adhortacji papieża Franciszka, nie ma co dalej czekać” – wskazał bp Czaja.

Owe intencje zostały opisane w punktach. – Wyraźnie mówimy o potrzebie nowelizacji Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin dla Kościoła w Polsce, czy o potrzebie przygotowania diecezjalnych czy metropolitalnych instrukcji wykonawczych – wymieniał bp Czaja.

Konieczne jest także zdaniem biskupów powoływanie do życia diecezjalnych Ośrodków Służby Małżeństwu i Rodzinie. Bardzo ważny jest problem formacji i wypracowanie programu i określenie zasad przygotowania kapłanów do podejmowania drogi towarzyszenia wiernym i rozeznawania konkretnej sytuacji – wskazał przewodniczący Nauki Wiary KEP.

KAI